Undgå seks af de typiske fejl ved jobsamtalen

Man skal ikke lede længe på nettet for at finde gode råd til at gå til jobsamtale. Man skal heldigvis heller ikke lede længe for at finde brugbare råd.

Her er seks af de råd, jeg typisk giver, når folk spørger, hvad der er vigtigt ved en jobsamtale:

Er du klædt rigtigt på?
“First impressions last”, siger man på engelsk. Derfor har det betydning, hvordan du ser ud. Hvad du skal tage på til en jobsamtale, afhænger af både jobbet, virksomheden og branchen, men det gør ikke noget, hvis du er en smule formel. Du må gerne se ud som om du har forberedt dig, også hvad angår din ydre fremtræden. Pænt tøj giver et godt første indtryk, og det viser hvor seriøst, du tager netop dette job. Mit råd er, at du klæder dig en lille smule mere konservativt, end du normalt vil gøre. En kende mere formelt, end man vil opleve dig på arbejde.

Taler du for meget – eller for lidt?
Dette er det sværeste for mange. At finde den rette balance er ikke nem, men ikke desto mindre vigtig. Hvis du svarer kort og afmålt på spørgsmålene, virker det som om du ikke ved, hvad du skal svare. Hvis du bruger alt for mange ord på at svare, er der en fare for at Hdine pointer drukner. Brug bare lidt tid på at tænke over dit svar.

Husker du den positive tilgang?
Nu vil du måske tænke, at det er et overflødigt spørgsmål. Men der er altså mange, der går til en jobsamtale med lidt for meget negativitet i rygsækken. Det drejer sig først og fremmest om personer, der har en dårlig oplevelse med sig fra nuværende eller tidligere job, f.eks. fordi man er blevet fyret. Men uanset, hvor urimeligt man er blevet behandlet af chefen, må det ikke skinne igennem ved en jobsamtale. Hvis du lufter din utilfredshed dér, vil det uundgåeligt føre til frygt for, at du bærer det negative med dig ind i et nyt job. Det er helt afgørende, at man ansætter en loyal medarbejder med integriteten i orden, og det er der ingen grund til at du sætter på spil ved at brokke dig over en tidligere chef.

Har du forberedt dig?
Du vil blive forbavset, hvis du vidste, hvor mange uforberedte kandidater, jeg har haft til jobsamtale. Både nogle, der ikke har forberedt sig på selv samtalen og derfor har svært ved at svare på helt almindelige spørgsmål om arbejdsopgaver og kompetencer, og andre der har vist forbløffende mangel på viden om virksomheden eller branchen, de søger ind i. Det er helt i orden, at man ikke har svar parat på alle spørgsmål, men hvis det sker flere gange, virker det skidt. Find nogle af de svære spørgsmål, du måske vil blive stillet, og tænk så over et svar. Du kan få lidt hjælp her. Som forberedelse bør du også læse op på eventuelle nyheder om virksomheden og deres marked, samt lave research på de personer, du skal tale med. Prøv f.eks. LinkedIn eller Twitter, hvis du vil se mere om, hvem de er og hvad der interesserer dem.

Stiller du spørgsmål?
En jobsamtale er netop en samtale, og ikke et interview, som de siger på engelsk. Det er en dialog. Den handler ikke bare om din erfaring og dine kompetencer, men er også en test af din motivation for jobbet. Derfor skal du stille spørgsmål, fordi det viser, at du er interesseret og nysgerrig. Hvis altså ikke du stiller spørgsmål om ting, du burde vide på forhånd. Forbered gerne en liste af spørgsmål, som du kan stille, og som udover interesse også giver dig mere viden om jobbet. Gode spørgsmål er f.eks. “Er der bestemte opgaver, jeg får ansvaret for i starten af min ansættelse?”, “Er der særlige projekter, jeg vil blive knyttet til?” eller “Hvad er succeskriterierne for det første halve år i jobbet?”. Et andet spørgsmål, der kan være godt at stille, er “Er der områder, hvor I tror jeg mangler viden eller erfaring?” Så har du mulighed for at håndtere deres eventuelle bekymringer på stedet.

Husker du, at der forskel på selvtillid og arrogance?
Selvtillid er vigtigt. Du vil garanteret være nervøs før en jobsamtale, og det er du nødt til at acceptere som en naturlig ting. Du har ikke noget at tabe, så kast dig bare ud i det. Og husk, at de personer, du skal tale med, ikke er ude på at stille dig i et dårligt lys. Faktisk håber de, at du er løsningen på den udfordring, du skal have løst. Men husk, at selvtillid kombineret med dårlig forberedelse nemt kan opfattes som arrogance. Og så er du ude!

Dette indlæg blev udgivet i Jobsøgning, Rekruttering og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *