Fem ting, der gør Skype-samtalen til en succes

På et arbejdsmarked, der både bliver mere digitalt og internationalt, ændres måderne vi kommunikerer på. Det gælder også for jobsamtaler, hvor især Skype, men også telefonen har fået en større betydning. Måske har du allerede prøvet det selv. Og måske har du overvejet, om du egentligt skal gøre noget anderledes, når du skal til jobsamtale via Skype eller telefon? Jeg har identificeret fem ting, du skal tænke på.

Gør som du plejer
En udbredt fejl er, at du opfatter jobsamtalen som mindre formel og derfor ikke forbereder dig så grundigt. Kort og godt skal du forberede dig nøjagtigt lige så godt som til enhver anden samtale. Forbered dig, tag det pæne tøj på (også hvis det er en telefonsamtale) og gør i det hele taget, hvad du kan, for at vise dig selv fra den bedste professionelle side.

Forebyg problemer
Undersøg på forhånd telefon- eller internetforbindelsen der hvor du har tænkt at være under samtalen. Hvis du kan se, at der er et dårligt eller ustabilt signal, skal du finde et alternativt sted. Kan du være hos en ven, på biblioteket eller et andet sted, hvor der er en god forbindelse og hvor du kan være i fred?

Fred og ro er i øvrigt også noget du skal planlægge dig til. Der er så mange dagligdags lyde, der kan ødelægge koncentrationen og dermed kvaliteten af samtalen. Hvis du er bange for at baggrundsstøj, børn der leger eller naboens TV vil forstyrre samtalen, skal du i god tid finde et andet sted.

Især et Skype-møde tager lidt ekstra tid at sætte op. Vær klar fem-syv minutter før tid, så du kan nå at tænde for både kamera og mikrofon

Øv dig
At gøre en god figur på video eller i telefonen kræver særlige kompetencer. For mange føles det f.eks. akavet at tale til et kamera eller se sig selv på en skærm. Heldigvis er det noget man kan lære, hvis man øver sig lidt. Hvis du ikke er vant til at bruge Skype, så aftal nogle snakke med dine venner for at vænne dig til det. Måske kan du endda optage en samtale og lære noget ved at se den igen. På Skype er det svært at kommunikere med dit sædvanlige kropssprog, og på telefonen helt umuligt. Det kan du kompensere for ved at smile, mens du taler. Selvom man ikke kan se dig, virker det.

Vær forberedt, men ikke for meget
Det her er et råd, der gælder for alle jobsamtaler, men det er måske en smule vigtigere, når I ikke sidder i samme rum. Især, hvis samtalen foregår over telefonen, hvor I heller ikke kan se hinanden. Hvis du har forberedt dig ekstra meget på, hvad du vil svare på spørgsmålene, kommer det nemt til at virke som om du læser op af et manuskript. Jeg har engang haft telefonsamtale med en ansøger, der lød som om han havde en drejebog foran sig. Hver gang jeg spurgte om noget, kunne jeg høre en knitren af papir, som om han ledte efter det rigtige svar. Det virkede ikke godt.

Tal langsomt og tydeligt
Det skal du jo egentligt altid. Det er bare endnu vigtigere, når din samtalepartner ikke sidder lige over for dig. Især, hvis man ikke kan se dig, er der mange visuelle detaljer, som normalt kan hjælpe på forståelsen, der forsvinder. Derfor er ironi og sarkasme meget farligt, fordi det næsten altid ledsages af et forklarende eller afvæbnende kropssprog – som bare ikke bliver opfattet, hvis I ikke kan se hinanden.

Dette indlæg blev udgivet i Jobsøgning og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *