Hvad gør du, hvis din chef er en tyran?

En undersøgelse fra den britiske HR-organisation CIPD viste i 2015, at 91% af alle ansatte mente, at deres virksomhed ikke håndterede tyranniske eller mobbende chefer godt nok. Det er uden diskussion virksomhedernes opgave at gøre noget ved problemet, men hvis der nu er så mange virksomheder, der har svært ved at tackle det, er behovet for at vi som medarbejdere har vores egen strategi, stort.

Der er forskel på chefer, der er krævende eller svære at arbejde sammen med, og dem, der er decideret urimelige, mobbende eller måske endda personlige og perfide. Hvis din chef hører til sidstnævnte, men du af andre grunde ikke vil søge nyt arbejde, er der flere ting, du kan gøre for at håndtere problemet – og måske endda komme det til livs.

Tal med nogen
Har du en fortrolig kollega på kontoret. Måske endda en mentor? Hvem hjalp dig mest, da du var ny og skulle falde til på arbejdspladsen? Hvis du taler med en kollega, som du har tillid til og som du stoler på, vil det måske vise sig, at de har oplevet noget lignende, og sikkert har et par gode råd til dig. Blot er det vigtigt, at du ikke beder vedkommende om at løse problemet for dig eller på anden måde involvere sig direkte. Bed om hjælp og råd til at håndtere situationen, og husk at det skal være en person, der ikke er så involveret i situationen, at vedkommende ikke kan være upartisk.

Under alle omstændigheder letter det ofte bare at tale med andre om chefens mobning.

Tal med din chef
Selvom det kan virke uoverkommeligt og ubehageligt, når en konflikt spidser til, eller fordi du generelt føler dig intimideret af din chef, kan det alligevel være en rigtig god ide at tale med din chef. Nogle gange er folk helt uvidende om, hvordan deres opførsel påvirker andre, og vil derfor gerne vide, hvis det er tilfældet.

Prøv med en åbenhjertig snak, hvor du forklarer hvilken betydning det har på dig og dit arbejde. Et amerikansk forskningsprojekt har vist, at ansatte, der tager kampen op mod urimelige chefer, føler sig mere robuste og bedre til deres arbejde, end de der lider i stilhed.

Hvis du vælger denne vej, skal du imidlertid forberede dig godt. Især er det vigtigt, at du ikke kun præsenterer situationen som et problem, men også har nogle forslag til, hvordan I kan komme til at arbejde bedre sammen. Overvej også om din chef er under et særligt pres, der kan være årsagen til vedkommendes opførsel. Ofte er der jo gode grunde til at chefer handler, som de gør. Hvis du viser forståelse for det, kan det være med til at gyde olie på vandene.

Tal med HR
Hvis disse forslag ikke virker, har du måske brug for at tale med HR-afdelingen for dermed at gøre problemet officielt. Måske er der andre kolleger, der har samme problem som dig, og dermed tager du initiativ til at få rejst en problemstilling, der også påvirker andre. Det er netop derfor det ikke vil blive betragtet som uprofessionelt, hvis du henvender dig til HR-afdelingen. Men vær opmærksom på, at HR nok vil bede dig tale direkte med chefen, inden de blander sig i sagen.

Tal med din fagforening
Der er desværre ingen lov mod dårlig ledelse, men er du i tvivl om din chef bryder nogle regler eller krænker dine rettigheder, skal du spørge din fagforening. De kan gå ind i sagen, hvis de mener at din chef bryder reglerne. Og selvom det ikke skulle være tilfældet, kan det jo godt være, at din fagforening kan hjælpe med råd og vejledning.

Mist ikke selvtilliden
Det sidste råd er nemmere sagt en gjort. Som offer for en tyrannisk eller mobbende chef er det første offer mange gange selvtilliden. Du begynder måske at stille spørgsmålstegn ved dine kvaliteter eller betydningen af dit arbejde. Nogle begynder at tænke, at de måske selv er skyld i chefens attitude.

Brug lidt tid på at tænke over den positive feedback, du gennem tiden har fået fra kolleger eller kunder, og tænk over de opgaver, du virkelig har løst godt. Vi bruger en meget stor del af vores tid og opmærksomhed på vores arbejde, og derfor er det vigtigt at have fokus på de positive ting – selvom chefen er en tyran.

Dette indlæg blev udgivet i Arbejdsliv, Ledelse, Uncategorized og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *