– Hvis bare der var flere, der ringede, ville jeg få nogle bedre ansøgninger.
Så klart var svaret, da jeg spurgte en tidligere kollega, der som afdelingsleder i en IT-virksomhed ansatte seks nye medarbejdere sidste år. Til hver af stillingerne fik han mellem 75 og 200 ansøgninger. Han havde i hver eneste jobannonce skrevet sit telefonnummer, så potentielle ansøgere kunne ringe til ham. Det gjorde under 20 %.
Langt de fleste finder det udfordrende at ringe til en potentiel arbejdsgiver. Mennesker, der uden videre kan tilbringe både halve og hele timer med at sludre med bekendte i telefonen, bliver pludseligt tilbageholdende, når det er et job, der er på spil.
Det er egentligt ikke så mærkeligt, for det er jo en afgørende samtale, hvis den kan føre til et job, og hvad nu, hvis man dummer sig? Nogle er måske utrygge ved at sælge sig selv, mens andre har haft en negativ oplevelse med en arbejdsgiver, der ikke var interesseret i et opkald. Det må bare ikke få den konsekvens, at du ikke ringer, inden du skriver ansøgningen. Det en nødvendig samtale, fordi den netop kan øge mulighederne for at få jobbet.
Det er helt normalt, at stille sig spørgsmål som f.eks.
- Kan jeg tillade mig at ringe?
- Bliver de ikke sure over, at jeg forstyrrer?
- Gider de overhovedet tale med mig?
Min erfaring, og det jeg hører fra folk, der bruger telefonen som et aktivt redskab i deres jobsøgning, siger mig at svarene er klare: Ja, Nej og Ja.
Husk blot, at du får den bedste respons, hvis den person, du taler med, får det indtryk, at du ringer for at få mere at vide om jobbet, og ikke bare for at gøre opmærksom på dig selv. Det sidste giver minuspoint, mens det første signalerer oprigtig interesse. Desuden understøtter nogle relevante spørgsmål det egentlige mål med at ringe, nemlig at blive klogere.
Dit mål er at få information om jobbet, der ikke fremgår af jobannoncen, og som kan gøre det nemmere for dig at skrive en målrettet ansøgning – og en ansøgning, der skiller sig ud fra de andre, fordi du ved noget andre ansøgere ikke ved. Hvis du stiller de rigtige spørgsmål, øger du dit kendskab til arbejdsgiverens behov og motiver.
Hvad skal du så spørge om? Hvilke spørgsmål giver dig den bedste viden? Jeg kommer med nogle bud i mit næste indlæg, men lad mig allerede nu høre fra dig, hvis du har nogle gode ideer.
Pingback: Hvad spørger du om, når du ringer? | JOBlog