I november skrev jeg et indlæg om kunsten at give komplimenter. Min konklusion var, at chefens evne til at rose sine medarbejdere, betyder meget for medarbejdernes tilfredshed på jobbet.
Det er selvfølgelig ikke noget, jeg har fundet på. Andre har også set mulighederne, og flere virksomheder har gennem årene indført forskellige former for formelle systemer til anerkendelse af dygtige medarbejdere. Problemet er bare ofte, at de ikke virker. Rigtig anerkendelse af andre er nemlig ikke en videnskab. Det er en kunst. Det skal gøres på den helt rigtige måde og på det helt rigtige tidspunkt.
McDonald’s kan blive kåret til Danmarks bedste arbejdsplads, fordi de har ansatte, der synes det er fedt at blive kåret til Månedens Medarbejder, men de fleste danske arbejdspladser har medarbejdere, der tillægger anerkendelse mere værdi end et messingskilt på væggen.
Jeg tror, at din ros rammer rigtigt, hvis du husker fem simple ting:
Alle er forskellige. Nogle medarbejdere elsker at få ros offentligt, mens andre foretrækker en mere diskret anerkendelse. Hvis anerkendelsen skal have den ønskede effekt, er man som leder nødt til at finde ud af, hvordan hver enkelt medarbejder foretrækker at blive anerkendt.
Vær konkret. I stedet for at fortælle en medarbejder, at han gør det godt, skal du fortælle ham, hvad det er han gør godt. For det første viser du, at du interesserer dig for hans arbejde, og for det andet ved han lige præcis, hvad han skal gøre næste gang.
Gør det nu. Jo længere der går mellem en indsats, der er værd at rose, og den faktiske ros for indsatsen, jo mindre effekt har den. Hvis du roser noget, der er rosværdigt, er det aldrig for sent. I det hele taget skal du anerkende andre så ofte du kan, meen…
Vær ærlig. Egentlig burde det være overflødigt at nævne, men det er bare en tom følelse at blive rost af en leder, der ikke ligner en der mener det.
Vær anerkendende. Du kan sagtens anerkende en medarbejder eller kollega, selvom du ikke roser. Sørg blot for, at din indgangsvinkel til møder, dialoger m.m har et positivt, anerkendende udgangspunkt – også når du skal give negativ kritik.
Hvis du skaber en anerkendende kultur får du gladere medarbejdere og du kan skabe en selvforstærkende effekt. Hvis dine medarbejdere føler sig rost og anerkendt, vil de være gladere og mere produktive, og så er der mere, du kan rose og anerkende.
Pingback: Ros din chef | JOBlog
Pingback: Lær kunsten at rose dine medarbejdere | JOBlog