Køer er kedelige. Køer er ens. Den første du ser, er sikkert spændende, og måske også den anden, og den tredje. Men så, efter at have set den fjerde, femte, tiende, begynder køer at være kedelige. De er jo ens.
En lilla ko, derimod, det ville være noget. En lilla ko ville skille sig ud. Det er pointen i Seth Godins bog Purple Cow, hvor han bruger den lilla ko som en metafor for det at skille sig ud. Den lilla ko beskriver noget fantastisk, uventet, spændende eller bare utroligt.
Godins bog er skrevet til og for markedsføringsfolket, der hele tiden søger et middel til at komme foran alle de andre, men den lilla ko kan sagtens overføres til din karriere. Hvis du gerne vil have nye udfordringer, er det lige så vigtigt, at du skiller dig ud, som det er for virksomheder og deres produkter. Du er bare én af mange tusinde, der søger et nyt job. Hvis du gør som alle de andre, ser virksomhederne bare endnu en brun ko.
En god uddannelse og stærke faglige kompetencer er ikke nok til at du skiller dig ud, hvis dine konkurrenter er lige så dygtige. Og det kan du godt regne med, at de er. Det, der skal til, for at du skiller dig ud, er kant. Stil dig selv spørgsmålet: Hvad gør mig anderledes end mine kolleger? Når du kender svaret, kan du begynde at arbejde med dit brand og finde ud af, hvilken farve ko, du vil være.
Hvis du vil vide mere om hvordan du kan vise kant, når du beskriver dig selv, kan du læse her.