Det er afgørende for en virksomhed, at ansætte de rigtige medarbejdere. Ikke mindst for små virksomheder, hvor fejlansættelser kan være meget alvorlige. Ansætter man den forkerte medarbejder, er det ikke bare dyrt og besværligt; det skaber også negative vibrationer, der påvirker andre medarbejdere – og dermed virksomheden.
Hvad er det, der går galt, når man ansætter de forkerte mennesker? Det har den amerikanske ledelsesrådgiver og klummeskriver Jeff Haden forsøgt at finde ud. Han er kommet frem til fem grunde til, hvad der går galt, når virksomheder ansætter de forkerte.
Du ignorerer hele pakken
Den dygtige medarbejder bringer ikke kun sine faglige kompetencer med sig ind i et nyt job. Han har også bestemte vaner og rutiner, der betyder meget for hans måde at arbejde på. Hvis du overser det i rekrutteringsprocessen, koster det. I hvert fald, hvis du prøver at lave om på hans vaner uden held.
Du fokuserer på kompetencer og glemmer personligheden
Faglige kompetencer er værdiløse, hvis de ikke bringes i spil. Erfaring kan ikke bruges, hvis den ikke deles med andre. En dygtig medarbejder er ikke mere værd end den attitude han har til arbejdet.
En undersøgelse viser, at kun 11% af nyansatte, der fratrådte inden for de første 18 måneder, gjorde det på grund af faglig utilstrækkelighed. Det store flertal faldt på motivation, temperament, sociale kompetence og evnen til at samarbejde.
Du oversælger
Selvfølgelig skal du gøre din virksomhed så attraktiv, at dygtige folk har lyst til at arbejde for dig. Men du kan også oversælge. Hvis du i din iver for at få den bedste medarbejder, beskriver virksomheden og jobbet på en måde, du ikke kan leve op til i virkeligheden, bliver det ikke nogen lang ansættelse. Du kommer til at skuffe din nye medarbejder.
Tænk på, at det bedste match opstår, hvor arbejdsgiver og medarbejder vil hinanden lige meget. En medarbejder, der er glad for at have fået et spændende job, går anderledes til arbejdet, end en medarbejder, der mener, at han nærmest har gjort virksomheden en tjeneste ved at have taget jobbet.
Du ansætter familie og venner
Der findes mange eksempler på virksomheder, der har klaret sig fremragende, selvom de mest af alt ligner en familiefest. Eksemplerne på det modsatte er dog flere.
Hvis du ansætter folk, der er tæt på dig, løber du en større risiko for personkonflikter. Det er folk, du også ser privat, og det kan være umådeligt svært at skelne arbejdsrelationer fra private relationer. Er der ikke også en fare for, at andre ansatte bliver usikre i relationen til en kollega, der er chefens nevø?
Du stoler ikke på mavefornemmelsen
Der er ikke noget bedre end en god, saglig og velstruktureret rekrutteringsproces. Måske lige med undtagelse af din intuitive fornemmelse. Følg den.
Jeff Haden skriver for magasinet Inc., der handler om de udfordringer, der er ved at drive virksomhed – ikke mindst når man er lille og ny. Både Hadens klummer og magasinet kan anbefales. Der er altid artikler, der inspirerer og motiverer.