Jeg har tidligere skrevet, at flere og flere får job gennem uformelle kanaler – det man ofte ser omtalt som Det Usynlige Jobmarked. Men hvad dækker det egentligt over, og hvordan gør man det usynlige synligt?
Begrebet omfatter alle de stillinger, der besættes, uden at der forinden har været en jobannonce. I Danmark er det tilfældet for de fleste job, og derfor er det nyttigt, at man mestrer kunsten at opsøge jobbene proaktivt.
Jeg taler imidlertid jævnligt med jobsøgende, der har den opfattelse, at det usynlige jobmarked er et kodeord for netværk. Det er vigtigt at netværke, men det usynlige jobmarked er meget mere end det. Faktisk kan det forøge din ledighedslængde, hvis du entydigt fokuserer på netværk som metode til uformel jobsøgning. Du risikerer at bruge mange timer og dage på netværksmøder med mennesker, der måske nok er velmenende, men som reelt ikke kan hjælpe dig videre i din jobsøgning. Det har bl.a. Henrik Skaanderup beskrevet meget fint i sin bog Slået Hjem.
Desuden er det min erfaring, at mange jobsøgende tror, at det at netværke betyder, at man spørger alle man kender, om de kan skaffe et job eller videresende et CV. Også det er en passiv metode, der lægger ansvaret for din jobsøgning hos andre.
Du SKAL lade netværket arbejde for dig, men du skal også selv røre i gryden.
Du skal simpelthen identificere de virksomheder, det kunne være spændende og relevant at arbejde for, og så kontakte den person, der bedst kan forholde sig til dine kompetencer. For det meste er det din nye chef. Med værktøjer som Google, De Gule Sider, virksomhedsdatabaser og brancheforeningers hjemmesider kan du nemt lave en liste over relevante arbejdsgivere. Prøv også at se dig omkring. Er der virksomheder i nærheden af, hvor du bor, der skal have en henvendelse? Eller hvad med at følge med i fagblade og hjemmesider? Hvis en virksomhed har fået positiv omtale, f.eks. på grund af et godt regnskab eller en stor ordre, er det en oplagt anledning til at kontakte dem.
Inden du kontakter vedkommende skal du imidlertid finde ud af, hvad dit tilbud er. Hvilken værdi vil du tilføre virksomheden? Glem et øjeblik kompetencer og erfaring. Skift i stedet fokus fra at beskrive, hvad du gør, til at fortælle, hvad der sker når du gør det.
Arbejdsgiverne er altid interesserede i at ansætte medarbejdere, der kan vise, at de er i stand til at gøre en forskel. På det usynlige jobmarked har du tilmed den fordel, at konkurrencen fra andre ansøgere er minimal.