Fem tips, der gør dig mere interessant

Er det i 2015, du skal forfremmes eller have det nye job, du drømmer om? Hvis du vil ændre din karriere er det på tide at gøre noget. Du skal skille dig ud. Her er fem gode råd:

Gør din fortælling skarp
Hvad siger du, når nogen spørger: ”hvad går du og laver”? Det er en gylden mulighed for faktisk at fortælle, hvad du går og laver, men mange spilder muligheden og svarer intetsigende: ”ikke meget” eller ”det sædvanlige”. Det er vigtigt, at du altid bidrager med noget relevant, så du virker aktiv og energisk. Sig noget om et projekt, du er i gang med eller nogle spændende arbejdsopgaver, du lige har afsluttet. Begejstring sælger.

Genopliv gamle kontakter
Hvis du vil ændre dit brand, er de personer, der kender dig bedst, de sværeste at påvirke. De kender dig for noget, og har derfor sværere ved at genkende en anden version af dig. Derfor kan du i stedet fokusere på gamle kontakter; folk, du kendte engang, men ikke har set i et stykke tid. Du kender dem godt nok til at I stadig har noget til fælles, men de forventer ikke, at du nu er den samme som tidligere, og opdager ikke at dit brand har ændret sig. I mellemtiden har de fået nye kontakter og udbygget deres netværk, der kan hjælpe dig med at forfølge nye muligheder.

Kast dig over noget nyt
Hvis du skal bygge et nyt brand, er det svært at være generalist. Konkurrencen fra andre generalister er uendelig stor. Hvis du derimod viser interesse og begynder at have synspunkter om et specifikt emne, meget gerne en begyndende trend, er det meget nemmere at blive kendt og genkendt.

Lær noget nyt
Måske vil vi alle sammen gerne lære et nyt sprog, blive bedre til tennis eller tage en helt ny uddannelse. Det er bare de færreste af os, der har mulighed for det. Og så tager det tilmed tid. Vælg i stedet en specifik kompetence, som du ønsker at tilegne dig i løbet af det kommende år, og gå efter det.

Skab indhold
Det er både sjovere og nemmere når nogen kommer til dig med et forslag, f.eks. om et job, end hvis du skal banke på deres dør. En af måderne at optimere ”inbound marketing”, er at vise dig frem. Du skal præsentere noget, der viser dine kompetencer. I stedet for at fortælle, hvad du er god til, skal du vise, at du er det.

En af de mest tilgængelige måder at vise, hvad du kan og interesserer dig for, er at bruge sociale medier som Facebook og LinkedIn (hvor især grupperne er fremragende udstillingsvinduer). Det er også temmelig nemt at oprette en blog som denne her.

Hvis du følger ovenstående råd, bliver du en ikke en verdensstjerne natten over, men du vil helt sikkert forbedre dine chancer for at styre dit brand.

Dette indlæg blev udgivet i Branding, LinkedIn, Netværk og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *