Det er bedre at være populær end dygtig

Magasinet Forbes har for nylig lavet en undersøgelse, der afdækker, hvilke kompetencer, amerikanske virksomheder foretrækker, når de ansætter nye medarbejdere.

Listen over de 15 vigtigste egenskaber er kendetegnet ved, at der er overvægt af personlige kompetencer. Den ideelle medarbejder kendetegnes blandt andet ved at være handlingsorienteret, ambitiøs, intelligent, ærlig, hårdtarbejdende og passioneret.

Det er egentligt ikke så mærkeligt. Hvis du ansætter en fagligt dygtig medarbejder med de forkerte personlige egenskaber, er der stor risiko for, at det bliver et kort ansættelsesforhold. Virksomhederne parate til at acceptere, at deres nye medarbejder ikke nødvendigvis er den dygtigste. De gør det imidlertid med åbne øjne, for de ved, at de får en medarbejder, der sikkert passer bedre til virksomheden.

Desuden kan man jo uddanne sine medarbejdere til at blive dygtigere. Selvtillid og arbejdsmoral er omvendt ikke noget, man lærer på et todageskursus. Det er meget sværere at styrke en medarbejders personlige egenskaber, end det er at træne hans faglige dygtighed.

At træfsikkerheden ved rekruttering er afgørende, viser en svensk undersøgelse, som bladet Lederne refererer i sit juni-nummer. Ca. halvdelen af alle virksomheder har oplevet en fejlansættelse inden for det seneste år – og en fejlansættelse koster i øvrigt op mod 700.000.

Dette indlæg blev udgivet i Arbejdsmarked, Ledelse, Rekruttering og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *